Tvorba webových stránek je pro nás již od roku 1994 živností a za tu dobu praxe plné zkušeností jsme odhalili nekalé praktiky konkurence, neskonalý amatérismus a přehnané ceny za bídnou práci. Sami jsme byli překvapeni, co všechno si lidé nechají líbit a za co všechno jsou ochotni zaplatit. Je to jednoduché, tvorba webových stránek je jen obecný název, který v sobě skrývá mnoho profesí a činností. Napálit a okrást je tak jednodušší, protože pro laika je těžké se ve všem vyznat a orientovat. Proto vznikl tento článek, abychom vás upozornili na nešvar, klišé, který ve velké míře stále u profese tvorba webových stránek panuje, a alespoň trochu vám tuto činnost přiblížili.
01) Tvorba webových stránek ZDARMA
Web Zdarma není nikdy zdarma, i když to tam píší! Proč by to ty společnosti dělaly? Zdarma vám dají minimální prostor, velmi omezené možnosti a šablonu, kterou má již 50 lidí před vámi, jen s jiným textem a obrázky, které si tam sami vložíte. Je to stejné jako, když si koupíte levné kalhoty u Vietnamců, které nosí půlka města. A většinou musíte mít na webu jejich reklamu, nebo když chcete něco přidat, máte to 5x dražší! Není proto lepší, mít originální, jedinečný, reprezentativní web neomezenými možnostmi? Na drahé auto možná nemáte, na mobil také ne, ale na super web, lepší než konkurence, na to tolik peněz zapotřebí není. Tvorba webových stránek je především o web designu, jedinečnosti a to u webu zdarma většinou zcela ztrácíte.
02) Tvorba webových stránek MĚSÍČNĚ
Tvorba webových stránek má i tento nešvar. Zní to vždy stejně: „Myslíme i na Váš rozpočet, proto jsou náklady spojené s tvorbou a údržbou webu rovnoměrně rozložené. Po zaplacení zřizovacího poplatku platíte jen příznivé měsíční poplatky, které nezatíží Vaše finance.
Příklad: Cena 1899 Kč zřizovací poplatek + 1049 Kč/měsíčně.
Platit měsíčně web je nehorázná zlodějna, jakási webová lichva. Platíte totiž pořád! Přestanete-li platit, web vám zavřou! Ano, existují jisté společnosti, které pronajímají hotové weby, nejčastěji E-shopy, na zkoušku a pak jdou koupit, ale nechat si udělat web a platit za něj měsíčně, napořád, to je hrůza. Měsíčně, většinou v reálu ročně se platí pouze za Hosting a doménu. Za web jednorázově! Nebo si také za nošení vašich bot platíte měsíčně?
03) Tvorba webových stránek od STUDENTA?
Již mnoho lidí na to doplatilo. Známe jich celou řadu, nešťastníků, kteří chtěli ušetřit a nechali si udělat web od nějakého vysokoškoláka. Jak to dopadlo? Web na pohled špatný nebyl, ale absolutně technicky nedostatečný. Validita katastrofální, neoptimalizovaný pro vyhledávače. Web tak prakticky nešel na internetu najít a návštěvnost byla mizivá. U webu je dost důležité také to, co není vidět, čili kód a jeho správné napsání. I na pohled krásný web může být absolutní zmetek. A naopak.
Webař amatér vás tak přijde o několik 1000 levněji, ale vyplatí se to?
Většinou jde o studenta, či postaršího samouka, který weby dělá velmi levně a velmi nekvalitně. Tvorba www webových stránek obsahuje mnoho odvětví, odborností a vyžaduje celkově zkušenosti. Tito amatéři jsou sami a ovládají jen jistý obor. Web je však souhra oborů a aby dobře fungoval, musí spolu vše mezi sebou ladit, být v synchronizaci. Amatér a břídil se projeví buď hned, nebo až později a to nejčastěji těmito způsoby:
A) „Že něco nejde“: Nejde to jen proto, že to dotyčný neumí. V dnešní době by mělo jít udělat skoro vše.
B) Web má nekvalitní kód, proto funguje dobře jen v některém prohlížeči. V ostatních se zobrazuje špatně!
C) Díky chybám v kódu a špatné optimalizaci nejde najít ve vyhledávači. Web je prostě nenalezitelný, čili bez návštěv.
D) Chcete-li něco změnit, či opravit, nejde se s „tvůrcem webu“ spojit. Neodpovídá na emaily a nezvedá telefon.
E) Amatér většinou používá okopírované texty, čili plagiáty, nelegální obrázky a může se stát, že vám web zavřou a vás taky.
Mnoho webů jsme již po těchto webařích amatérech opravovali, a občas jsme se nestačili divit. Někdy za příšernou a chybnou práci zákazník zaplatil i dvojnásob, než by zaplatil u nás za zcela nový web.
04) Tvorba webových stránek od VYCHYTRÁLKA?
Horší než web amatéři jsou webaři vychytrálci! Neumí nic, ale umí sehnat zákazníka, který chce web a tu práci pak zadá někomu jinému. Jeho činnost tak není tvorba webových stránek, ale shánění zákazníka a práci za sebe nechá udělat někoho jiného. Proč ne, ale když jen za sehnání webu si pro sebe naúčtuje i 10.000, to už je síla. Proč zákazník nenašel rovnou třeba naší společnost, kde by ho web přišel o mnoho levněji? Někteří po nás dokonce vyžadují, abychom mluvili jejich jménem a používali jejich emaily. Prostě, aby zákazník nepřišel na to, jak je hloupý a jak se nechává okrádat.
Jak se nenechat okrádat a neudělat ze sebe „dojnou krávu?“
Těmto webařum vychytrálkum se vyhnete nejlépe tím, že oslovíte více společností, kterým sdělíte své představy. Budete určitě velmi překvapeni, jak různorodé jsou ceny, nabídka a další služby. Většinu konkurzu mimo jiné vyhráváme my. Jednou jsme se při přátelském hovoru zeptali, jestli by nám nesdělili, jaké byly jiné nabídky, a dotyčný pán nám řekl, že naše nabídka 30.000,- za velmi složitý web byla absolutně bezkonkurenční. Další nabídky byly za 110.000, a dokonce i 300.000,- Kč. Jen se báli, abychom to zvládli a zvládli jsem to. Tvorba webových stránek je těžký a stále se vyvíjející obor a kdo umí ten umí.
05) Tvorba webových stránek REFERENCE?
Každá společnost, živnostník zabývající se tvorbou webových stránek má na své webové prezentaci reference. Nejčastěji obrázky webů, které dělali. Časté jsou i reference spokojených klientů. I video reference nejčastěji s Doktory, MUDr. Judr. apod. NIKDY REFERENCÍM NEVĚŘTE! Jsou to lži, placené a vymyšlené! Chcete-li skutečné reference, najděte si několik webů, které dotyčná společnost dělala, a kontaktujte majitele, jak byl spokojený s tvůrcem. Jedině tak se dozvíte pravdu! Zjistili jsme již několikrát, že naším webem se prezentovalo několik společností.
Snad jsem vám alespoň trochu rozšířil obzory při hledání společností na vytvoření vašeho webu. U nás praktiky výše rozhodně nenajdete! Tvorba webových stránek je pro nás obor, který nás baví a praktiky a nehorázné ceny jiných společností nás uráží.